Martes, 28 de julio de 2009
Publicado por negraycriminal @ 13:28
Comentarios (1)  | Enviar


Ayer, Andreu Martín en LA PARIDA

La Setmana Tràgica.

Avui fa cent anys que a Barcelona esclatava la Setmana Tràgica. En una Barcelona perversa, on a les fàbriques s’explotava els nens, on hi havia gent que es moria de gana mentre d’altres es morien d’indigestió, on el Paral·lel només era un seguit de barraques de fira on s’exhibien la Dona Barbuda, l’Hèrcules i el porc de dos caps i fins i tot va estar a punt d’exhibir-se el botxí de la ciutat, Nicomedes Méndez, el poble maltractat va clavar un cop de puny sobre la taula, va dir prou i es va llençar als carrers, a cremar tramvies i esglésies. Una novel·la d’acció, política i història, amb melodrama, amors i odis, trets i fins i tot situacions ben còmiques...

Us la recomano. Està sortint força bé.

Ah... I heu de saber que en 1917 hi va haver una altra Mala Setmana...  

«... Los obreros catalanes, entre los que predominaba la CNT, se unieron con entusiasmo a la huelga general revolucionaria de agosto de 1917. (...) Como recordara un activista de Badalona:

“Año 1917: año de esperanzas por parte del pueblo. Esperanzas que se manifestaban a lo largo del territorio deñ estado español: abatir la arcaica y putrefacta monarquía de los Borbones, instaurar un régimen de plena libertad (...)”    

» Bajo esta atmósfera empezó la huelga general el 13 de agosto (...) La violencia fue escasa pero ocurrieron algunos incidentes al intentar los huelguistas parar los tranvías. La catedral cerró sus puertas y los vendedores de flores se retiraron de las Ramblas. Siete cañones fueron transportados por la ciudad...

» (...) El martes, un día de calor sofocante, se declaró el estado de emergencia y los soldados condujeron los tranvías. Hubo disparos cerca de la Universidad...

» (...) El día siguiente empezó a escasear la carne...

» (...) Pero el jueves la huelga comenzó a ceder. » (...) La ciudad volvió a la normalidad... Dejando un rastro de 33 muertos y al menos 80 heridos.

» (...) Los patronos catalanes no se mostraron muy impresionados por la exhibición de fuerza de sus obreros. (...) Rovira i Virgili observó con satisfacción que “la importancia de la semana de agosto de 1917 no llega a la de la semana de julio de 1909.

» (...) La burguesía catalana, en burlona parodia de la Semana Trágica de 1909 apodó a la semana veraniega de 1917 LA SEMANA CÓMICA.»

(De la HISTORIA GENERAL DE ESPAÑA Y AMÉRICA de Luis Suárez Fernández i José Andrés Gallego.)

 

 Y para saber más sobre el tema Negra y Criminal recomienda
Barcelona trágica de Andreu Martín

 






Comentarios
Publicado por Invitado
Mi?rcoles, 29 de julio de 2009 | 0:52
Jo l'he llegt... i la veritat, ?s un llibre bastant dolentot. Els personatges s?n d'all? m?s previsibles i no hi ha cap mena d'emoci? ni incertesa al relat. ?s nota massa que ?s un llibre d'enc?rrec.